نقل الدم في الكلاب اتحاد الأطباء البيطريين المصريين

  • Anas
  •  نقل الدم في الكلاب 



     تحديد فصائل الدم في الكلاب :

    في البداية لازم نعرف إن فصيلة الدم ب تتحدد على أساس وجود أو غياب نوع من الانتيچينات على سطح كرات الدم الحمراء، فمثلا لو فيه أنتيچين X و Y وفيه كلب ما فصيلة دمه X، ده معناه إن كرات الدم عليها أنتيچين X وفيه في الدم أجسام مضادة للأنتيچين Y، ده كمان معناه إن لو كرات الدم Y انتقلت للدم X فالجهاز المناعي ه يعاملها كجسم غريب لأنه بالفعل عنده أجسام مضادة ليها، فيحصل Hemolytic Transfusion Reaction (HTR) وتبدأ كرات الدم تتكسر... جميل! جميل.

     فصائل الدم في الكلاب :

     - نيجي لموضوعنا بقى، فصائل الدم في الكلاب ب تتقسم على حسب وجود أو غياب بروتين اسمه Dog Erythrocyte Antigen (DEA). على الأساس ده فالكلاب ب تمتلك تقريبا 13 فصيلة دم أشهرهم DEA-1, DEA-3, DEA-4, DEA-5, DEA-7 بالإضافة لاكتشاف فصيلة Dal في سلالة Dalmatian، وكل فصيلة ممكن تبقى Positive أو Negative لعامل ريزوس Rh factor

    - خلينا نعرف اكتر عن أشهر فصيلة فيهم DEA-1 اللي ب تتقسم لـ 3 أنواع DEA-1.1, DEA-1.2, DEA-1.3

    - عزيزي القارئ الكلاب اللي فصيلة دمهم DEA-1.1 positive بتمثل حوالي (%33:45) من الكلاب على مستوى العالم وب تعتبر الـ Universal Recipient أو المستقبل العام (ب يقابلها فصيلة AB-Positive في البشر) ومعناه انهم ب يقدروا يستقبلوا دم من أي فصيلة تانية وده لأن مفيش أي أجسام مضادة لأي فصيلة دم ف ميحصلش Hemolytic Transfusion Reaction اللي قولنا عليه.

    - أما بقى الـ DEA-1.1 negative بنسميهم Universal Donors أو المعطي العام (ب يقابلها فصيلة O-Negative في البشر) يعني ممكن يتبرعوا لأي فصيلة وده لأن سطح كرات الدم الحمراء خالي من أي أنتيچين فالجهاز المناعي يتعامل معاه عادي، ولكن مينفعش ابدا ابدا ننقل دم من كلب DEA1.1 positive لكلب DEA1.1 negative لأن الجسم المستقبل فيه أجسام مضادة لكل الفصائل الأخرى، بس لو فرضا حصل نقل دم هيبدأ يتكون Alloantibodies ضد الدم المنقول وبالتالي عمر كرات الدم الحمراء الجديدة هيقل، وكمان تنتقل الأجسام المضادة دي في لبن الأم للجراوي الصغيرة ويبقى الجسم حساس Sensitized للفصيلة دي، ولكن الخطر كله في نقل الدم للمرة التانية لأن الجهاز المناعي هيبدأ يتعامل مع كرات الدم الحمراء كجسم غريب ويحصل Hemolytic Transfusion Reaction (HTR) وتتهدد حياة الحيوان.

    كيفية معرفة  فصيلة الدم في حالات الطوارئ  :

    فيه kits مخصصة لكل فصيلة دم فكرتها بسيطة، نقطتين دم على الـ kit دي واستنى دقيقتين لو حصل تجلط للدم نتيجة لـ Antigen-Antibody Reaction يبقى فصيلة الدم مطابقة للـ kit.

      

    المصادر:

    صفحتنا علي الفيس بوك

    كافه الحقوق محفوظه ل Egyptian Veterinarians union-SCU